Wie ben ik?
Ik ben Sarah Degrande, maatschappelijk werker / antropoloog en gespecialiseerd kwalitatief onderzoeker.
Na jarenlange ervaring in de sociale sector en commercieel marktonderzoek, richtte ik Umbono op – een woord uit het Zoeloe dat “het hebben van een stem” betekent.
Mijn missie? De stem van alle burgers laten horen.
Ik werk samen met een coöperatief netwerk van collega-onderzoekers, Indiville, en zet me in voor projecten die maatschappelijke waarde creëren.
Daarnaast kun je me inschakelen voor diverse ondersteuning, zoals:
- Het modereren van focusgroepen
- Het organiseren en faciliteren van workshops en co-creatietrajecten
- Het afnemen van interviews
- Het opstellen of reviewen van discussiegidsen
- Advies en ondersteuning bij onderzoeksmethodologie
Vanaf 2026 organiseer ik ook trainingen in kwalitatief onderzoek (focusgroep, basis, ...), in (inter)communicatieve vaardigheden.
Mijn aanpak is persoonlijk, professioneel en altijd gericht op inclusiviteit.
Gecertificeerde competenties:
bachelor maatschappelijk werk - KHLeuven (2008)
master in de sociale en culturele antropologie - KUleuven (2013)
Herborist - Syntra Brussel (2018)
Gedragsverandering - Coliberate (2025)
Train the trainer - SyntraPXL (ongoing - 2026)
Iedereen gehoord. Elke stem telt.
Waarom kwalitatief onderzoek?
In 4 stappen kan een kwalitatief onderzoek voltooid worden. Met welk onderdeel kan ik je ondersteunen?
Inzoomen op het onderzoeksprobleem.
Hoe denkt de burger, de consument, de buur, ... ? Wie heb je nog niet kunnen bereiken? Waarom werkt het niet wat je zo mooi hebt uitgewerkt? Wat vertellen de cijfers niet? Wat is er al geweten, en wat nog niet? Kortom, hoe beleeft degene waarvoor je je inzet?
Formuleren van onderzoeksvraag en doel
Ik help je mee om te bepalen wat onderzocht dient te worden. Wat wil je uit het onderzoek halen zodat je verder kan? Voor wie doet je dit? Wie heeft allemaal baat bij jouw resultaten, welke collega's, partners, ... ?
Creëren van een duidelijke aanpak
Samen stemmen we de vraag af op het doel en de doelgroep. Wat is haalbaar (prijs en tijd), wat zijn de gevolgen voor de inzichten? Welke creatieve aanpak werkt het best (cijfers of inzichten, stemmen of langdurig opvolgen, een groep samenbrengen of de diepte ingaan, ... . Is het behapbaar en kan je het zelf modereren of is het beter dat dit door een neutrale partner gebeurd?
Analyse en advies
Kwalitatieve inzichten, aangevuld met literatuurkennis en ervaring. Helder en toepasbaar resultaat. Op maat en als partner. Samen zorgen we ervoor dat de resultaten optimaal benut kunnen worden (denk aan vragenuurtje met stratgische partners, organiseren van workshop om resultaten voor te stellen en direct toe te passen, de stem van de burger vertalen in een film of narratief, ... .