Voor wie werk ik?
- Overheden & lokale besturen: op zoek naar evidence-based inzichten en burgerstemmen.
- Vzw’s & organisaties: met beperkte middelen maar grote maatschappelijke ambities.
- Commerciële bedrijven: die willen begrijpen wat hun klanten écht beweegt.
- Markt-Onderzoeksbureaus: die tijdelijke ondersteuning zoeken van een ervaren kwalitatief onderzoeker.
- Communicatiebureaus: die de boodschap van de klant willen afstemmen op specifieke doelgroepen.
En wie weet, straks voor jou!
Diensten
Diepte-interviews
In een diepte-interview ga ik één-op-één in gesprek met een deelnemer.
Dit is een open en vertrouwelijk gesprek waarin ik doorvraag op ervaringen, gevoelens en motivaties.
Zo krijg ik een rijk en genuanceerd beeld van wat mensen écht denken en voelen.
Deze methode is ideaal voor gevoelige thema’s of wanneer je diepgaande inzichten zoekt in individuele beleving.
Dit kan zowel online als offline plaatsvinden.
Een interview duurt doorgaans 60 minuten.
Focusgroep
Een focusgroep is een groepsgesprek met 5 tot 8 deelnemers, begeleid door een moderator (ik dus ;)).
Deelnemers wisselen ideeën uit, reageren op elkaar en brengen verschillende perspectieven naar voren.
Dit levert waardevolle inzichten op in hoe mensen denken, praten en beslissingen nemen binnen een sociale context.
Ideaal om thema’s te verkennen, concepten te testen of beleid af te stemmen op de doelgroep.
Dit kan zowel online als offline plaatsvinden.
Een focusgroep duurt doorgaans 2 tot 2,5 uur.
Participatief onderzoek
In participatief onderzoek werk ik samen met de doelgroep zelf.
Mensen worden niet enkel bevraagd, maar denken actief mee over de inhoud en aanpak van het onderzoek.
Zo ontstaat er meer betrokkenheid, betere inzichten en een grotere maatschappelijke impact. - Denk aan video's maken met en door jongeren, samenwerken met zelfsteungroepen met kennis van de doelgroep, mensen gaan spreken daar waar ze zich bevinden (ontmoetingscentra, op straat, ...)
Online community
Een online community is een digitale groep deelnemers die gedurende een bepaalde periode (enkele dagen tot weken tot een jaar) via een beveiligd platform hun mening, ervaringen en ideeën delen.
Via open vragen, opdrachten, polls of video’s krijg je diepgaande inzichten in hun leefwereld.
Deze methode is ideaal om gedrag over tijd te volgen, complexe thema’s te verkennen en diverse stemmen aan bod te laten komen – op een laagdrempelige en flexibele manier.
Ondersteuning van A tot Z
Samen met het team van Indiville bied ik ondersteuning van A tot Z: van het uitschrijven van een projectaanvraag tot het uitvoeren van veldwerk (kwantitatief en kwalitatief onderzoek, analyseren van data en rapporteren van resultaten.
Dankzij dit netwerk beschik ik over jarenlange ervaring, betrouwbare tools en een poule van collega-onderzoekers die dezelfde missie delen: bijdragen aan een inclusieve samenleving via evidence-based inzichten.
Diensten
Ik bied kwalitatief onderzoek op maat aan: van probleemstelling tot rapportering.
Mijn aanpak is laagdrempelig, flexibel en mensgericht.
Gevestigd in Vlaanderen, maar ook internationaal operatief.
Ik werk graag voor mensen die willen investeren in betekenisvolle inzichten.